19.02.2018

Arystokratka na koniu

"Więcej nie usłyszałam, bo naciągnęłam
na głowę pierzynę, żeby się udusić."

I znów "świat jest wspaniały, różowy, beżowy...", ponieważ znowu jestem na Kostce! Nie zdawałam sobie sprawy, że tak bardzo zżyłam się z bohaterami dwóch pierwszych części Arystokratki Evžena Bočka — niemal delektowałam się chwilą uruchamiania (bo ebook) Arystokratki na koniu. Czułam się tak, jakbym wykupiła bilet na zwiedzanie wszystkich sal w zamku (znając skąpstwo ojca Marii byłby to łagodnie mówiąc dość drogi bilet), gotowa na nieoczekiwane wybuchy śmiechu, ale jak zawsze zaskoczona bezlitosnym końcem, który przyszedł za szybko i nieoczekiwanie. Na szczęście przez ten czas Boček zdążył udowodnić mi, że nie stracił formy, a nawet gdzieniegdzie jeszcze bardziej, niż dotąd błyszczał dowcipem i pomysłowością. Rety, chciałabym to przeżyć jeszcze raz.

Myślę, że do czytania trzeciej części historii warto poznać którąś z poprzednich, bo sytuacyjny dowcip w Arystokratce na koniu sięga zenitu. Nie znając cech i przyzwyczajeń bohaterów nie do końca nacieszymy się sednem bočkowego żartu, chociaż sceneria zdaje się być statyczna i w zasadzie łatwo zorientować się w temacie. Perypetie mieszkańców zamku ponownie obserwujemy oczami Marii, młodej hrabianki, która tym razem ma chyba swoje prawdziwe "pięć minut". Najpierw własna trumna (bo tak jak poprzednie Marie w rodzinie Kostków, nasza Maria również powinna niebawem umrzeć), wywiad dla "Błyskawicy" (i zdjęcia po prozaku), no i wreszcie młodzieńcze zauroczenie. Sytuacja z Maksem w końcu wydaje się bardziej klarować, jednak z powodu wiecznych problemów finansowych na zamku i nieudanych prób oskubania turystów, Marii nie będzie łatwo spotykać się z ukochanym. Na domiar... wszystkiego na zamku pojawi się nowa osoba.

Cóż poradzę, przemawia do mnie ten czeski czarny humor. Jest znakomity w swej prostocie. Nie zawodzi. Jedynym mankamentem powieści Bočka jest tylko jej objętość! Mogłabym jeszcze godzinami przebywać na Kostce i jestem pewna, że bym się nie nudziła. Ciekawe, czy to już ostatnie słowo Bočka, czy historia zyska ciąg dalszy. Oczywiście wierzę, że zyska.

Wg mojej skali 5/5

Arystokratka na koniu


Wcześniej na blogu:

    https://2.bp.blogspot.com/-SxYS2MMRJdE/Wr5NqQ1FLlI/AAAAAAAAO5I/xa_eTv_VFwspz34Uh3irHkRn_K8DpaX5ACLcBGAs/s1600/621275-352x500.jpg    

zBLOGowani.pl

A w odwiedziny chodzę do:

Wyzwanie czytelnicze 2018

2018 Reading Challenge

2018 Reading Challenge
Luka has read 0 books toward her goal of 60 books.
hide

Obsługiwane przez usługę Blogger.